Kuidas lugeda testi tulemusi

Toidutalumatuse test

Organismi seisundi parandamiseks vältida või piirata seedesüsteemi kontakti toiduainetega, mida seedetrakt ei suuda antud ajal täielikult lõhustada. Nende asemel tuleb kasutada sobivaid toiduaineid, mis loovad toidu fermenteerimiseks ehk seedimiseks soodsamad tingimused. Selleks tuleb menüüst kõrvaldada antagonistid – ained, mida organism ei talu.

Mittetalutavad toiduained

Toiduainete individuaalspekter määratakse patsiendi vere põhjal kõige sagedamini kasutatava 96 või 192 toiduaine suhtes.

Test tehakse laboratooriumis tänapäeva kaasaegseimal immunoloogilisel meetodil.

Patsiendile väljastatakse paberkandjal uuringu tulemus, mille rohelises nimekirjas on toiduained, mis ei põhjusta kõrvaltoimeid – neid toiduaineid võib julgelt tarbida.

Kollane nimekiri sisaldab toiduaineid, mille kasutamine peaks olema piiratud (mitte rohkem kui 1-2 korda nädalas). Punases nimekirjas on toiduained, millel on organismile negatiivne mõju – nendest toiduainetest tuleb täielikult loobuda.

Kuidas lugeda testi tulemusi
Tulemused on esitatud kolme värviga. Punasega tähistatud parempoolses tulbas on loetletud toiduained, mida tuleks vältida. Kollase värviga tähistatud keskmises tulbas on kirjas toiduained, mida on lubatud tarbida mitte rohkem kui 1-2 korda nädalas. Vasakpoolses rohelises tulbas on toiduained, mille põhjal tuleks koostada teile sobiv individuaalne toiduainete nimekiri, kuhu võiks äärmisel vajadusel lisada aineid kollasest nimekirjast.

Punasele nimekirjale tuleks pöörata erilist tähelepanu. Kui “porgand” tähistab konkreetselt ühte toiduainet, siis näiteks „õllepärm“ ei viita ainult õllele, vaid sedasama pärmi sisaldavad ka nii mõnedki vitamiinid ja mineraalainepreparaadid.

Sama lugu on ka leivaga, mis võib sisaldada erinevaid komponente: gluteeni, nisu, rukist, kaera, otra, pärmi, maisi, muna, piima, linnaseid, tanniini, kofeiini, soja jne.

Sõna „kartul“ tähistab ka õliga (näiteks päevalilleõliga) valmistatud kartulikrõpse. „Sealiha“ alla käib lisaks tailihale ka rasv ja pekk.

Lisaks keelatud ainetele tuleb vältida ka alkoholi ja kunstlikke magustajaid. Kui te ei suuda loobuda alkoholist, proovige valida alkohoolne jook, mis on tehtud teie rohelisse nimekirja kuuluvatest ainetest – näiteks viskit valmistatakse odrast, kui see aga kuulub teie punasesse nimekirja, asendage viski veiniga. Seda muidugi juhul, kui viinamari kuulub teie rohelisse nimekirja.

Ärajäämanähud
Kummaline on see, et mõnikord on esimene märk dieedi toimimisest hoopis halb enesetunne. Umbes 5-10% juhtudest võib esineda peavalu, valu jäsemetes, kerge nohu – kõik klassikalised ärajäämanähud. Need sümptomid kaovad reeglina mõne päeva jooksul. Kui eespool nimetatud sümptomeid ei esine, ei tähenda see, et teie dieet ei toimi. Teil lihtsalt vedas, et teie ei sattunud selle 10% hulka.

Kiire kaalulangus
Dieeti peetakse mõnikord ka muudel põhjustel kui kaalu langetamine ja seetõttu teeb kiire kaalulangus esimestel nädalatel mõnele inimesele rõõmu, ent mõnele hoopis muret. Kiputakse arvama, et ülekaalu põhjustab liigne rasv, ent hoopis sagedamini on üleliigsed kilod vedeliku peetumise tagajärg..

Punasesse nimekirja kuuluvad toiduained võivad põhjustada vedeliku peetust organismis ja kui te neid enam ei tarbi, eritub liigne vedelik organismist kiiresti. Kui aga kiiret kaalulangust ei toimu, ei tähenda see ometi, et dieet ei toimi. Organismi töö ümberkorraldamine on väga individuaalne protsess. Mõnel inimesel ilmnevad positiivsed tulemused juba 2-3 nädala jooksul, teistel aga alles 2-3 kuu möödumisel. Seetõttu on oluline jääda rohelisse nimekirja kuuluvate toiduainete tarbimise juurde ka siis, kui uutmoodi toitumine kohe esimestel päevadel positiivseid tulemusi ei anna.

Mida on vaja teada toiduainete kohta?
Kõige raskemaid allergilisi reaktsioone tekitavad valgulise päritoluga ained. Rasvad, süsivesikud, mineraalained, toiduvärvid ja lisaained tekitavad allergilisi reaktsioone, kuna immuunsüsteem ei suuda neid kahjutuks teha ja reageerib neile ägedalt. Paljud toiduained (tomatid, oad, kakao, pähklid) sisaldavad suures koguses histamiini, mis võib tundlikel inimestel allergiat tekitada.

Leib
Leivatooteid on erinevaid ja nende valmistamiseks kasutatakse erinevaid aineid: teravilja, kartulit ja isegi riisi. Ja siin on vaja olla teadlik – rukkileib võib sisaldada kuni 20% nisu. Mõned leivatooted puistatakse üle pähklite ja seemnetega,seda on oluline märgata. Võta arvesse, et leivatoodete küpsetamisel kasutatakse pagaripärmi.

Gluteeni
Zeleetaoline materjal sisaldub odras, kaeras, rukkis, nisus ja linnastes. Avastades sõna gluteen oma punases nimekirjas, jäta välja omast rohelisest nimekirjast järgmised ained: nisu, rukis, kaer ja oder.

Ära unusta, et teraviljatooted ei ole ainult must ja valge leib, vaid ka küpsised, koogid, pasta, graanulid, nuudlid, kreekerid, sõõrikud, pelmeenid, koogid ja enamus kondiitritooteid.Loe tähelepanelikult etikette  teravilja ja hommikuhelvestel. Sageli sisaldavad suures koguses nisu   supid, vorstid, kastmed ja valmistooted. Vältige  toidu valmistamisel jahu kasutamist.

Rukis
Vältida küpsetisi, mis sisaldavad rukist. Mõned pillid, mida kasutatakse migreeni puhul, võivad sisaldada  rukki  komponente.

Kaer
Kaera kasutatakse  sageli  müslis, erinevates valmis putrudes, teravilja segudes, lisandina leiva- ja kondiitritoodetes.

Oder
Lugege tähelepanelikult valmissuppide etikette. Parem on suppe valmistada ise.   Oder võib sisalduda ka kohviasendajates ja mõnedes müslides  ja saiakestes.

Mais
Vältida: popcorni, maisiõli, maisitärklist, mais võib sisalduda ka valmissuppides, müslides – lugege silte pakendil. Paljudes tablettides  kasutatakse täidisena  maisitärklist.

Lehmapiim
Mõnedel inimesel tekivad negatiivsed sümptomid ainult täispiima tarvitamisel ja  teisi piimatooteid taluvad nad hästi.  Aga kui  lehmapiim asub  rohelises nimekirjas, on algetapil siiski parem kasutada muid piimatooteid  ja täispiimast mingiks ajaks loobuda.

Eraldi testitakse  piimaseerumit. Kui lehmapiima ja kitsepiima seerum oma rohelises nimekirjas,   võite süüa kodujuustu, hapukoort, jogurtit, koort. Kui lehmapiim ja piimaseerum on punases nimekirjas, siis peaks vältima kõiki  piimatooteid ja nende derivaate. Sojapiima ja riisipiima saab kasutada asendusena lehmapiimale, kuid ainult siis, kui soja ja riis on rohelises nimekirjas.

Piimaseerum
Piimaseerum on vedel piima osa. Seda kasutatakse sageli paljude toodete valmistamisel. Seerumit võib esineda kõige ootamatutes kohtades, näiteks kondiitritoodetes. Jällegi olla tähelepanelik silte  lugedes, või veel parem -  mitte tarvitada tööstuslikult valmistatud toite.

lamba-ja kitsepiim
Lamba- ja kitsepiima  testitakse peamiselt nende  pehme juustu pärast. Kui lamba- ja kitsepiim  on punases nimekirjas, ei tohiks neid juuste tarbida.

Juustud
Kuigi juustu tehakse piimast, kusjuures   tootmisprotsessi käigus läbib piim mitmeid keemilisi muutusi, mis võivad põhjustada soovimatuid reaktsioone kehas juustu kasutamise ajal. Seetõttu testitakse juustu eraldi tootena. Ära ole üllatunud, kui juust satub rohelisse nimekirja ja piim – punasse. Siin puudub vastuolu. Kuid antud juhul siiski on parem piirata juustu tarbimist.

Munavalge
Sa peaksid vältima sufleed, teatud liiki torte, kondiitritooteid ja jäätist, ja samuti  kastet  liha-ja kalatoitudele.

Rebu
Vältida kooke, munanuudleid, kastmeid salatitele, pastat, pudingit, küpsiseid. Samuti mitte kasutada  munašampoone ja mõningaid näokreeme. Algfaasis on parem jätta ära oma menüüst kanamuna.

Taimeõlid
Kasutada ainult õlisid, mis on valmistatud  rohelise nimekirja teradest, pähklitest ja puuviljadest. Näiteks kui maapähklid on rohelises nimekirjas  – maapähkliõli, kõrvitsaseemnetest – kõrvitsaseemneõli.

Tee
Kui  tee on punases nimekirjas, see tähendab, et te ei talu tanniini, mis sisaldub teelehtedes ja tee tuleks vahetada muu  joogi vastu. Proovige taimeteed. Tuleb märkida, et mõned eksootilised puuviljateed on seesama tee tanniini sisaldusega,millele lisatud puuvilja maitelisandeid. Lihtsaim viis  vältida vigu,  on minna üle  kibuvitsa tee või hibiskiteele või panna keevasse vette vilju oma rohelisest nimekirjast (see on teie puuviljatee).

Kohv
Testitakse mitte ainult kofeiini vaid  kohvi kui toduainet. Kindluse mõttes  tuleks esialgu  loobuga kõgest, mis sisaldab kohvi -kokakoola, šokolaad. Kofeiini sisaldavad mõned valuvaigistid. Rääkige oma arstiga alternatiividest.

Sool ja suhkur
Isegi kui suhkur on rohelisas nimekirjas püüdke minimaliseerida selle kasutamist. Soolatarbimist on soovitatud vähendada mõne võrra, kuid pidage meeles, et täielik loobumine soolast ei ole ohutu.

Sojakaste
Soja toidulisandeid kasutatakse sageli leiva, kookide, jne. valmistamiseks.  Soja on levinud komponent paljudele  toiduainetele – kastmed, majonees, isegi taimsed õlid võivad sisaldada sojat. Sojapiima ja sojavalku kasutatakse tihti loomsete valkude asendamiseks. Supid ja jäätis võvad  sisaldada ka sojat.

Pagaripärm
Seda tüüpi pärm esineb suuremas osas pagari-ja kondiitritoodetes. Tuleks kasutada alternatiivina

Õllepärm
Sa peaksid vältima õllepärmi tablette ja õlut. Kui  on lubatud piimatooted, kuid punane või kollane nimekiri sisaldab pagari või õllepärmi, kõrvaldage tarbimise keefir. See on piimatoode, mida valmistatakse pärmiseente abil.